Flickvän 3

Hur är detta möjligt över huvud taget, och vem är denna kvinna?

– – –

När polisens förhörsledare sätter sig ned med Anders Eklunds flickvän blir det omgående tydligt att han inte varit ärlig med den 19-åriga kvinnan – i flera avseenden.
– Han har sagt till mig att han var 35 år, säger 19-åringen.
Men så var inte fallet utan han var 42.
– Jag trodde att det bara var en ålder som tidningarna skrev bara för att bygga upp någonting för att de inte skulle känna igen honom.
Kan du inte berätta hur du träffade Anders?
– Vi hade fått kontakt på något som heter Phonecafé. Då sa han att han hette Anders Eklund och bodde i Hofors. Det var kanske tre år sedan.
– Vi höll telefonkontakt ett tag och vi ljög för mina föräldrar, så dum var jag. Ung och dum liksom.
– Insåg inte hur farlig han var…
Anders Eklund träffade 19-åringens mamma – till henne sa de två att Eklund var pappa till en man som 19-åringen hade ett förhållande med.
– Jag sov över hos honom några gånger och sånt där.
Hur uppfattade du Anders Eklund?
– Då uppfattade jag honom som en stabil, liksom lugn person men han kunde ha den här mörka sidan.
– När vi var på Kyrkberget tände han till. Ögonen blev helt svarta man fick lov att hålla tillbaka honom, släpa honom därifrån. Och det var den enda gången jag har sett honom bli våldsam och då hade han inte druckit någonting.

Den 19-åriga kvinnan säger sig känna igen stora delar av den beskrivning vänner och bekanta till Anders Eklund ger av honom i media.
– Hans kompisar och hans bror hade beskrivit att han kunde ha dom mörka sidorna. Alltså att han kunde bli våldsam men han visade aldrig dem mot oss, sa han.
Då har jag lite svårt att få ihop det. Om du liksom kände till att han hade det.
– Jag vet inte, jag drogs till farliga killar det gjorde jag.
Hur kände du för honom?
– …det växte mer och mer sen när jag satt, när jag var med honom.
Hur menar du då?
– Nej men, alltså vi blev mer och mer kompisar.
Ja, men var du kär i honom?
– Nej, det var jag inte.

Frågorna till 19-åringen övergår nu till att handla om lördagen den 5 april. Dagen då Engla Höglund försvinner spårlöst i Stjärnsund.
Den här lördagen när Engla försvann?
– Då hörde han av sig till mig dagen innan efter att jag hade varit ute på stan.
– Jag bestämde ingenting men han ville se mig vid Lappens vägkrog 10.30
Dagen efter då alltså?
– Ja, precis. Lördagen 5 april då Engla försvann.
Varför gick du dit då?
– Jag vet inte.
Hur kändes det att träffa honom då?
– Han verkade helt normal.
Tyckte du att det var kul att träffa honom och prata med honom?
– Nej, jag tycker att han är läskig. Men alltså, det var den enda jag kände att man kunde lyssna på då.

När 19-åringen insett vilka brott Anders Eklund har erkänt blir hon rasande.

Hur känner du för Anders nu?
– Om jag skulle se honom nu skulle jag spotta honom direkt i ansiktet. För att han ljugit så där länge
och sen bara erkänner att han har dödat Engla och Pernilla.
Skulle du vara rädd?
– Nej, jag skulle inte vara rädd. För om jag träffar honom kommer jag troligtvis inte göra det ensam. Då känner jag ingen rädsla.
– Så det är så jag ser på det. För det kunde lika gärna ha varit jag som Engla.
– För jag var med honom bara timmarna före.
19-åringen tror att klockan är 14.00 när hon blir avsläppt vid OK i Hedemora.
Den sista bilden av Engla togs en kvart senare.

Ett svar to “Flickvän 3”

  1. kao Says:

    Om du googlar på ”parafilier” kommer du hitta svaret på varför vissa kvinnor dras till den typen av män…

Kommentera

